úterý 30. března 2010

O výpovědi a agentuře SWCA

Dnes to bude spíše pro ty, kteří se sem chystají a pomýšlejí i na to, že by tady pracovali. Popíši jak jsem byl (NE)spokojen s agenturou SWCA (StudentWorkCentreAustralia), pro kterou jsem pracoval v Shangri-le.

Myslím si, že dostat se pod křídla této agentury není příliš složité. Agentura totiž dost často dává inzeráty na Gumtree (což je jeden z nejpopulárnějších inzertních webů, kde se hledá práce, ubytování apod.) a to v angličtině, španělštině, češtině apod. Neustále totiž potřebují nové "ovečky" do hotelů.

Aby jste pochopily, jak fungují tyto agentury, tak tady je to graficky:


SmiliesFTW.com

Princip je jednoduchý: směrem nahoru proudí pracovní síly (ovečky).
Středobodem je agentura HRC, pro kterou agentury jako SWCA shánějí ovečky a která má nasmlouvané různé hotely (povětšinou pětihvězdičkové). Je na HRC, do kterého hotelu budou ovečky umístěny.

Směrem dolů proudí peníze. Hotel tedy pošle "odměnu" za vaši práci, ze které si část vezme HRC a další část agentura (SWCA) a když něco zbude, tak to dají ovečce. :)

Hotely - mají povětšinou spoustu podmínek na vzhled (úpravu vousů u mužů, oholené ruce u děvčat SmiliesFTW.com), standard práce apod.

HRC - organizuje váš trénink, dohlíží na kvalitu práce, případně vás učí a buzeruje (buď skrze tu paní, co neustále učila mě, nebo skrze supervisory).

SWCA - pouze shání nové lidi a bere si desátek z vašeho platu :)

Takhle to funguje a asi to tak bude fungovat napořád. V čem je tedy zakopán pes?
Myslím si, že mohu říct, že hotely mají asi všude stejné, případně podobné požadavky. Agentura HRC se ve většině případů také celkem snažila, když byl nějaký problém nebo něco, takže nám zbývá agentura SWCA.

Nevím v čem mají problém, ale vím to, že z devíti výplat které jsem bral, mi jich přišlo pět pozdě a k jedné z těch, která přišla včas, mi později poslali dopis, že ji chtějí vrátit zpět (což jsem samozřejmě neudělal). Prostě si jen tak bez jakéhokoliv prověření (mohli mi minimálně zavolat) zkontaktovali jejich banku, která zkontaktovala tu moji a ta moje zkontaktovala mě s výše uvedeným požadavkem. Když jsem se pak snažil od SWCA dozvědět proč mi tento dopis nechali zaslat, tak mi nebyli schopni odpovědět a zpočátku absolutně nevěděli o čem, mluvím.

Pokud jste zde živi pouze z jednoho příjmu, tak je jasné, že zpožděná výplata nebude zrovna příjemná (my máme naštěstí tolerantního manažera bytu). Obzvláště, když vám místo středečního převodu na účet dají v pátek v 5 hodin šek, se kterým musíte do banky která zavřela v 5 a od pondělka do čtvrtka má otevřeno do čtyř, což nestíháte, protože končíte ve čtyři, případně později. Když už se tam dostanete v pátek, tak vám samozřejmě nedají hotovost, ale sdělí vám, že vaše výplata bude převedena na účet do třech pracovních dnů!!! (tzn: o ČTRNÁCT DNŮ zpožděná výplata!!!). Akce se šekem se stala naštěstí jenom jednou...

Další z praktik, kterou jsem zažil na vlastní kůži byla ta, že mi v pátek ve 4 hodiny přišla SMS, ve které bylo napsáno, že se jedná o druhé upozornění (aniž by před tím přišlo nějaké první!!!) a že se máte dostavit do agentury pro šek! Když tam tedy jak idiot letíte, přičemž vzteky skoro zmasakrujete několik lidí, kteří se vám cestou připletou do cesty, tak vám v agentuře řeknou, že jste přišel pozdě, že už vám ty peníze poslali na účet... No není to milé?
(Když se později zeptáte pěti lidí kterým přišla stejná SMS jestli jim přišlo nějaké upozornění před tím, tak vám samozřejmě řeknou že NE!)

Další libůstka byla, když jsem se takto přišel jednou dotázat, kdy že se to dočkám výplaty, tak mi pan Albert (tuším, že je to majitel agentury) s velice milým úsměvem řekl, že ví, kolik tam děláme hodin přesčasů a že je to ilegální, ale že to samozřejmě nikomu neřekne... - to mi sdělil samozřejmě jen tak mimochodem, abych věděl, jaký je to hodný pán! Škoda že jsem toho kripla, když mě takhle vlastně vydíral (nejspíš proto abych nebyl tolik vzteklý) nesetřel tím, že mám zrovna prázdniny a že mohu pracovat neomezeně...

Další podivnou věcí je i to, že pokud už tedy někdo přijme práci zprostředkovanou touto agenturou, tak po někom nechtějí žádný poplatek (naštěstí i můj případ), po někom chtějí 250AUD a po někom třeba i 350AUD, případně vám sdělí, že vám neproplatí první týden tréninku (což je 350AUD)!

Abych ale nepsal jenom zle o této "společnosti" tak musím napsat i to, že když jsem v hotelu končil a utekl jsem před výpovědní 14ti denní lhůtou, tak mi v HRC řekli, že je velmi pravděpodobné, že mi SWCA "zadrží" (rozumějte SEBERE) výplatu za poslední odpracovaný týden, což se nestalo a SWCA mi zaplatila vše, co jsem si odpracoval. Nevím, jestli se to stalo nějakým jejich nedopatřením, ale stalo se to, za což jim děkuji (že mi vlastně zaplatili to co měli:).


temná mračna nad Shangri-lou nikdy nevěstila nic dobrého... :D

Když už jsem zmínil to, že jsem odešel před 14ti denní výpovědní lhůtou, tak asi bude dobré napsat proč a jak to tady běžně chodí (resp.: v Shangri-le chodilo).
Výpovědní lhůtu jsem nedodržel samozřejmě z důvodů atraktivnější pracovní nabídky. Věděl jsem to dopředu, že to tak nejspíše bude, přesto jsem šel do HRC a zeptal jsem se jich, jestli budu moci skončit dříve ... - což jsem samozřejmě nemohl. Sepsal jsem tedy výpověď, ale na rovinu jsem jim řekl, že pokud mě budou potřebovat v nové práci, tak že jim prostě zdrhnu. A to je vlastně všechno. Po týdnu jsem zdrhnul a ihned poté požadovala SWCA vysvětlení. Vysvětlení jsem jim dal stejné jako HRC (nová práce) a poté už se neozvali. Za dva dny mi doplatili to co měli a to bylo vše...
Kdyby se mi ozvali, tak bych jim vpálil veškeré ty jejich opožděné výplaty a to, že se nebyli ani schopni omluvit (omluvili se asi jen dvakrát). Taky bych asi poukázal i na to, že devět z deseti lidí z hotelu odejde tak, že si počká na výplatu a poté zavolají že končí (opravdu zcela běžný postup)...

Na závěr pouze zmíním to, že SWCA platila 7AUD za úklid jednoho pokoje a to stejné i o víkendech a ve svátky (kdy bývají zcela běžné příplatky). Oproti tomu např.: agentura Platinum (také uvedena v grafu) platila 7,5AUD za pokoj a tuším že kolem 9AUD o víkendech/svátcích. O zpožděných platbách či jiných problémech jsem taky nikdy neslyšel... Nevím jak je ale těžké pro ně pracovat (dostat se pod ně), ale podmínky jsou lepší než v SWCA. O Platinum ale bohužel více nevím...

Jinak je zde samozřejmě možnost pracovat přímo pro HRC, případně přímo pro hotel (zajít do "Human resources" a vyplnit dotazník žadatele o práci), ale to už musíte mít více štěstí.

Výše popsané je vlastně asi tak vše co jsem chtěl sdělit. Je to zcela na vás jak s těmito informacemi naložíte, ale věřte, že nemám důvod si něco vymýšlet a to nejen proto, že je mi celá SWCA v tuto chvíli zcela ukradená (i když bych si možná přál, aby fungovali "normálně" a aby případné ovečky měly lepší zkušenosti než já). Samozřejmě si uvědomuji, že pokud se člověk ocitne v Sydney v situaci, kdy nemá na chleba, tak že asi nemá moc na výběr, ale tak aspoň bude mít představu do čeho jde...

Ještě jedna věc na závěr - SWCA sdílí stejnou kancelář (stejnou místnost) se Sydneyskou pobočkou české(?) agentury Australia Expert. Absolutně netuším (nevím!!!) jestli je mezi nimi nějaká spolupráce, ale každopádně bych byl na pozoru, neboť čert nikdy nespí!
SmiliesFTW.com


update: vzájemné propojení agentur bylo vyvráceno v jednom z komentářů (viz. níže)

4 komentáře:

  1. tak to jsou fakt hovada, to by měl dát někdo na poldy, nebo tak ať se v nich aspoň trošku začnou nepříjemně šťourat, ať z toho taky něco mají... ještě že to nakonec aspoň takhle dopadlo. Míša PHA

    OdpovědětVymazat
  2. Fakt dobrej a ponaučnej článek. Ahoj

    OdpovědětVymazat
  3. Díky za komentáře.
    Já si myslím, že se to jen tak nezmění a že se v tom ani nikdo šťourat nezačne. Lidé kteří tam jsou odejdou a místo nich přijdou noví, kteří odejdou a takhle pořád dokola. Jediné co se s tím dá dělat je poukázat na to a případně někoho varovat, o což jsem se pokusil...

    OdpovědětVymazat
  4. Ahojte děcka,
    váš blog sleduju pravidelně a moc semi líbí. Jen bych přidala poznámku k propojenosti SWCA a Australie Expert. Obě agentury jsou sice ve stejných prostorách, ale nemají nic společného a pracují nezávisle na sobě. Já přijela s Australia Expert do Austrálie skoro před dvěma roky a pořád jejich služby využívám. Nikdy mi nelhali, vždycky se mnou jednali na rovinu a snažili se mi pomoct, když jsem měla nějaký problém. Co se SWCA týče, je to naprosto normální praxe a nikdo z nás s tím nic nenadělá... Takovýchle agentur je po Sydney jak hub po dešti. Proto je lepší si hledat práci sám za sebe a bez zprostředkovatele.
    Doufám, že se s vámi jednou někde potkám a budeme moct pokecat :-)

    OdpovědětVymazat