sobota 5. června 2010

8 měsíců a 3 dny v Sydney

Nešálí-li mě zrak, tak tomu v úterý bylo rovných 8 měsíců, co jsme se objevili tady v Sydney. Připadá mi, jako by to bylo dva týdny zpět, kdy jsem psal příspěvek nazvaný "Po půl roce v Sydney". Co z toho plyne? Dvě věci - první je ta, že tady člověku připadá, že ten čas strašně rychle letí a ta druhá je, že jsem za ty dva měsíce napsal jen dva nové příspěvky, což není zrovna moc. Pakliže jsem se při "rekapitulování" před dvěma měsíci vrátil zpátky v čase, tak dnes bude nejspíše na místě se podívat trochu dopředu, protože dnes máme čtvrtého a přesně za měsíc nám končí naše víza. Než se ale dostanu k té budoucnosti, tak ještě shrnu poslední tři týdny, které uběhly od posledního příspěvku.

Když teď v rychlosti očima prolétnu poslední článek, který byl věnován především naší "čistotné" spolubydlící, tak bude asi dobré začít u její osoby.
Když jsem tedy večer, v neděli šestnáctého, publikoval poslední příspěvek, tak naší madam zrovna přetekl hrnec (tak jako jí přetéká úplně, úplně vždy, když něco vaří). Jenomže namísto toho aby si svůj bordel po sobě uklidila, tak šla spát. Já jsem jí tedy nechal vzkaz, jestli by byla tak hodná a mohla uvést sporák do takového stavu, v jakém byl před jejím použitím (v onu neděli jsme měli úklid, takže sporák byl čarokrásně vydrhnutý ). Když jsem se v pondělí vrátil z práce, tak jsem jaksi nechápal smysl jejího čištění sporáku. Vivian totiž očistila pouze povrch sporáku (tím myslím místo mezi plotýnkami), ale samotné plotýnky, kde byly zbytky její krmě se ani nedotkla!!! Holka je hold bystrá, no. Aby to ale nebylo jednoduché, tak když jsem se večer vrátil ze školy, tak Romča, která právě připravovala večeři, jen tak hodila okem směrem ke sporáku a hle, Vivian (tou dobou v klídku sedící u TV) opět vařila a opět stejný výsledek... Už jsem to tedy nevydržel a poprosil jsem ji, jestli by mohla uklidit sporák. Bylo mi řečeno, že právě dojedla, a že sleduje TV a že až to skončí, že to uklidí. OK, řekl jsem a poprosil ji, jestli by to mohla udělat lépe než ráno a ještě jsem ji poprosil o uklizení rýže na ledničce, kterou tam každý den přisypává, když si podává rýži z police, která je nad lednicí. Ona mi poněkud naštvaným tónem řekla, že její ranní úklid byl "perfect", takže jsem si řekl, že je to úplný magor a už jsem to dále neřešil.
Asi o hodinu později, když už jsme všichni spali, tak Vivian někomu z obýváku telefonovala. Vzhledem k tomu, že je tolerantní a řve do telefonu jenom trochu, tak nebylo nemožné zaslechnout některé pasáže, při kterých si stěžovala svému otci, že po ní pořád něco chci a že vůbec nechápe, co proti ní mám apod. Druhý den jsem měl v práci o čem přemýšlet, protože jsem čekal, že mi třeba pan Kong (její otec) zavolá a bude požadovat nějaké vysvětlení. Když jsem se vrátil z práce domů, tak sporák byl opět důkladně vyčištěn, takže kdyby někdo použil plotýnku po ní, tak by jsme mohli dělat kouřové signály. Co dodat? Idiot, no...
Největší šok ale přišel, když jsem se vrátil z práce ve středu! Vivian totiž uklidila!!! Patrné to bylo už od vchodových dveří, protože si odnesla čtyři ze svých šesti párů bot z botníku, který je celkem pro osm párů bot. Její pokoj, který do té doby vypadal jako smradlavá skládka zmuchlaného oblečení sice zůstal nadále smradlavý, ale zmuchlané oblečení bylo narovnáno a přesunuto do skříně! Co mě ale málem dohnalo k slzám, bylo to, když mi Romča řekla, že ráno dokonce omyla, utřela a uklidila veškeré nádobí, a dokonce i můj hrnek!!! No prostě šok! Jenže na místo bujarých oslav jsme začali spekulovat proč to všechno... Bylo to strašně divný, navíc po tom telefonátu s jejím otcem... Já jsem se tedy začal připravovat na to, že budeme mít návštěvu a patrně si procvičím "speaking" (mluvení) pěkně naostro. Chtěl jsem být připraven, tak jsem vyštrachal poznámky, které jsem měl připravené na velký článek na blog o praseti z Jupiteru, který jsem chtěl v budoucnu napsat. Trochu jsem ho aktualizoval a na jedné a půl stránce formátu A4 jsem měl asi kolem 40ti bodů o tom, jaký je to magor, prase a neschopný ignorant, které jsem měl v plánu případně zarecitovat jejímu otci. Jenže uběhly dva dny a ono se nedělo prostě nic. Později jsme začali ještě spekulovat o tom, jestli si nepozve na návštěvu nějakého jedince, který nemá dostatečně vyvinutý čich, ale ani to se nestalo. Nestalo se prostě nic víc, než jen to, že uklidila. Teď mi to přijde docela úsměvné, co to všechno způsobilo o čem všem jsem v té době přemýšlel a tak podobně. Myslím, že to byl docela náročný týden a že nás to (hlavně mě) i trošku posílilo, protože od té doby mě už jen tak něco nenaštve, což mohu říct i o práci...
Od doby velkého třesku (úklidu) jsem po necelých čtyřech týdnech začal Vivian opět zdravit a v dnešní době s ní mohu celkem normálně komunikovat (celý ten měsíc jsem ji totiž nezdravil a jediný dialog byl ten, že jsem ji párkrát požádal o úklid jejího bordelu...).
V onom týdnu se nám ozvala i jedna holčina (mučednice ) na inzerát, který jsme dali do školy, protože po Carol tu zbyla jedna volná postel. Holčina je z Brazílie, jmenuje se Flavia a pokud nenastane nějaká komplikace, tak se k nám dnes večer nastěhuje. Ještě zmíním to, že jsme se ji snažili maximálně "proklepnout", protože tu nechceme dalšího idiota, že je jí 26 a že se jeví jako vskutku inteligentní a milá osoba, takže uvidíme v následujících týdnech, jestli se něco nepokazí.

Když už jsem zmínil Carol, tak ta si právě touto dobou užívá prázdniny kdesi v Japonsku, protože tam je její sestra na dovolené, tak toho využila a letěla se za ní podívat. Před tím, než ale ulítla, tak jsme ji pozvali na večeři a při té příležitosti jsme prvně ochutnali takovou tu velkou skákající krysu, která je symbolem Austrálie a pražských Bohemians - klokana. Romča koupila klokaní steaky naložené v česneku a bylinkách, takže jsme měli možnost poznat, jaký tento symbol Austrálie opravdu je :). Klokaní maso nebylo překvapivě ani tolik tuhé a gumové, jak jsme očekávali a chutí a zápachem nám připomnělo zvěřinu. Já jsem nikdy nebyl milovníkem zvěřiny, takže jsem rád, že jsem měl možnost ochutnat, ale příště už asi raději ne... Děkuji (tím ale neříkám, že mi maso nechutnalo).
Za zmínku stojí i to, že klokaní maso tady není nijak drahé (na rozdíl od ČR) a je i levnější než třeba hovězí. Když jsem trochu zagooglil, tak jsem se dozvěděl že:
Klokaní maso navíc obsahuje mnohem méně tuku a cholesterolu než běžně rozšířená masa jako je hovězí, vepřově nebo jehněčí, a má dokonce nižší obsah tuků a cholesterolu než maso kuřecí, zároveň se pyšní vyšším obsahem proteinů a minerálů.
Pokud si říkáte, že není etické jíst klokaní maso, neboť se jedná o vzácná zvířata žijící pouze na jednom kontinentu, nemějte obavy. Klokanů totiž existuje 48 druhů a k lovení jsou určeny pouze čtyři druhy, a to navíc za velice přísných podmínek a kvót stanovených australskou vládou. Odlov klokanů jen reguluje přemnožení určitých druhů, které způsobují škody při spásání porostů určených pro hovězí dobytek a ovce, což činí farmářům velké škody.


klokaní ragú

Když už jsem se tady rozepsal o tom jídle, tak následující pátek (to jest ten minulý) jsem zaběhl do sushi-fast-foodu a koupil pár závitků sushi. Sushi už jsme před tím jednou ochutnali, ale jen tak v rychlosti za chůze, což zrovna nebylo ideální. Sushi se tady prodává na každém rohu, v mnoha příchutích a stejně jako klokaní maso vyjde značně levněji než v ČR. Z těch příchutí se dají nalézt spousty druhů ryb a přes krabí maso se dostanete až třeba ke kuřecímu, které ale není syrové.
My jsme ochutnali lososa, kraba a kuře. Na rozdíl od kolegy klokana se ale těším, až budu moci ochutnat další příchutě.


V tomto týdnu se nic zásadnějšího nestalo. V práci je to už docela v pohodě, akorát mám trochu víc práce, protože uplynulé dva měsíce renovovali v jednom vchodě výtah, takže jsem měl o trochu práce míň, což už teď nemám. Navíc jsem zjistil, že na moji šéfku má spousta lidí podobný názor. Někdo mi řekl, že si myslí, že rychleji mluví, než myslí a někdo jiný si myslí jen to, že je blázen :). Kontrolovat mě už jezdí jenom jednou týdně a už tolik nevytáčí, jako dříve, takže příjemný. Co už tolik příjemný není je počasí, protože tady už asi tři týdny vytrvale prší (já jim dám, nejsušší kontinent na světě ) a krom asi dvou dnů bez deště jsou tu přeháňky každý den. Nejhorší je to, že tady v bytech není topení, tak když člověk zmokne, tak si musí chvíli počkat, než oblečení opět uschne.


páteční dopoledne...


V týdnu se tu taky ukázal Roy a přišel na ohlášenou kontrolu (o které věděla pouze Vivian). Vzhledem k tomu, že máme mít novou spolubydlící, tak si chtěl prohlédnout v jakém stavu je především pokoj, který by měla sdílet s Vivian. Já jsem v té době byl ve škole, ale co mi pak říkala Romča s Joelem byl docela mazec. Roy (ten strašně klidný a tichý člověk) zvyšoval hlas na Vivian a ona křičela na něj. Na rovinu jí prý řekl, že je prase a že musí uklidit, což druhý den udělala. Já jsem docela rád, že viděl i někdo jiný ten extrém, který my vídáme denně. Ještě by jsme potřebovali někoho, kdo by ji přinutil se vykoupat, protože bez sarkazmů, ironií a vtípků musíme konstatovat, že nám holčička začíná smrdět...
Na závěr ještě jedna věc - v týdnu jsem oslavil narozeniny, takže bych rád touto cestou poděkoval všem, kteří si vzpomněli a poslali nějaké přání. DÍKY MOC!

Teď trochu k té budoucnosti
Jak už jsem několikrát naznačil, tak náš čas se tady začíná pomalu krátit, ale nám se domů zrovna dvakrát nechce. Já osobně bych se chtěl držet našeho původního plánu a pobyt tady prodloužit minimálně na celkový rok a půl, tzn.: do dubna 2011. Ačkoliv by se mohlo zdát, že je to jednoduché rozhodování, tak vskutku není. Můžu uvést desítky různých lákavých akcí, o které případně přijdeme, desítky dalších věcí, na které se zkrátka těšíme, ale to, co tady chybí nejvíc, je prostě ten pocit toho "být doma a mít na blízku rodinu a přátelé".
Na proti tomu nám ale hraje do karet to, že jsme si jaksi nestihli včas zarezervovat letenky, takže jsou v tuto dobu drahé jak pes. Přílet v červenci by byl totiž brán jako v sezóně, takže v tomto termínu jsou letenky nejdražší. Nijak hluboce jsem po cenách nepátral, ale nejlevnější letenka pro dva vyjde něco přes šedesát tisíc Kč, což je o trochu více oproti tomu, když jsme sem oba přiletěli asi za 35 tisíc Kč.
Rozhodování je hned o něco lehčí, protože prodloužení pobytu tady (poplatky za víza, platba školy na tři měsíce a pojištění) vyjde rozhodně levněji než letenky. Navíc počítáme s tím, že bychom se vrátili domů začátkem dubna 2011, což je datum mimo hlavní sezónu, takže v té době by měli být letenky o něco levnější. Velkou roli hraje i fakt, že by se člověk vrátil na jaře a celé léto před sebou.
Před čtrnácti dny jsme už navštívili agenturu, takže už je i představa o škole i o konkrétních částkách, na které to všechno vyjde. Hlavní změnou by pro nás bylo to, že já bych přestal studovat a začala by studovat Romča. Nestudovala by ale jazykovku, ale dala by si post-graduate studium, což je cosi jako střední až vyšší odborná škola. Výběr oborů je tu docela velký, ale my už máme jasno, takže by Romča pokračovala v tom, co vystudovala v ČR, tzn. turismus.
Post-graduate studium je oproti jazykovce o něco levnější a nemusí se studovat každý den v týdnu. Pro udělení studentského víza s tímto typem školy je ale třeba předložit dostatečné množství financí na účtě po celou dobu pobytu. Na jeden rok to vyjde v přepočtu zhruba na půl milionu v českých korunách, což opravdu nemáme, ale překvapivě by to neměl být problém, protože se nám rýsuje sponzoring (tzn.: máme někoho, kdo má dostatečné prostředky k tomu, aby se za nás mohl zaručit). Dále budeme žádat o dependant (partnerská) víza, takže nás čeká opět i prokazování společného vztahu za posledních šest měsíců. Ačkoliv nám to už jednou přiklepli, tak to nemusí být tak jednoduché, jak se zdá, protože když si na imigračním vymyslí, že jim předložené dokumenty nestačí, případně se jim něco nelíbí, tak prostě budeme muset skákat podle toho, co si vymyslí. Když to ale všechno vyjde, tak získáme automaticky víza na dva roky.
V tuto chvíli jsme již rozhodnuti, že se o to pokusíme, takže držte palce. O tom, jak se věci mají Vás budeme informovat.

Na závěr přidám ještě dvě fotky, protože jich v tom dnešním článku moc není.


V minulém týdnu jsem byl donucen vytvořit toto. Řekl jsem totiž Vivian, že je důležité, aby používala vrchní zámek, protože ten spodní stojí za ... (to aby ho používala jsem jí řekl už asi minimálně 7x před tím!!) V klídku jsem jí tedy objasnil, proč je dobré ho používat, obzvláště, když odejde a nikdo nezůstane doma. Reagovala jako normální člověk, tzn. různými gesty mi dala najevo, že rozumí. Druhý den ráno odešla z bytu, aniž by ho použila! Řekl jsem si tedy, že pokud vytvořím tohle výrazné upozornění, že nebude možné, aby ho někdo přehlédl... Jenže dalšího dne...


A takhle to vypadá, když mi Joel nechá vzkaz v češtině :). Myslím, že je třeba ocenit snahu, i když sdělení zůstává skryto...

13 komentářů:

  1. Ahoj, v článku píšeš, že v bytě nemáte topení.To je jako jejich standard nebo tam jen prostě není u vás zabudováno. Neleze mi to do hlavy, protože 30° tam asi není celý rok a chladné dny se určitě taky najdou.
    Díky za odpověď Venca

    OdpovědětVymazat
  2. Čau Vojto,
    Když obdržíš vízum na dva roky, tak to znamená, že po tu dobu musíš mít zase perfektní docházku do té školy i zaplacené školné, aby tě nevyhostili

    nebo obdržíš vízum na dva roky, do školy můžeš chodit jen třeba tři měsíce a pak čau.Zůstalo by mi to vízum do těch dvou let nebo ne?

    OdpovědětVymazat
  3. Myslím, podle informací, co jsem zatím získal, že to je stejné jako s jazykovou školou - studium lze nalánovat tak, aby člověk měsíc studoval a pak měl třeba 2 měsíce prázky. A takhle pořád dokola. /Reddgrrr

    OdpovědětVymazat
  4. pro Vencu: No nebudeš tomu věřit, ale fakt tady nic takového není. Centrální topení se tady prostě nevede a když už topení, tak jen takovej ten elektrickej přímotop (kterej strašně žere elektřinu, takže ti klidně zvednou nájem). Zatím jsem slyšel jen o jednom člověkovi, kterej bydlel v domě, kde bylo cosi jako topení - v podlaze (a prý i výhřevný sušák na ručníky).
    V zimě jsou tu teploty kolem 10ti stupňů, tak doufám, že to neklesne letos níž. Teď je tady odhadem 13-17 a už chvílema pěkně klepeme kosu. Navíc tady nefrčí žádný těsnění, takže někdo má i několika milimetrové mezery v oknech...

    o vízech: Je to jednoduchý (nebo se to tak alespoň jeví). Je to nastavený jako jazykovka tzn. musíš mít minimálně 80% docházku. Největší výhodou je to, že to můžeš splácet, tzn. zaplatíš první tři měsíce a máš víza na dva roky. Za další tři samozřejmě musíš platit zase a měla by tam být i požadovaná docházka. Pokud něco z toho nesplníš, tak by škola měla informovat imigrační a ty by vás vyhostili. V praxi to ale funguje trochu jinak. Jsou tu vyloženě školy, který se jen platí a na docházku se tam moc nedohlíží (někde mají čipy, takže vy dáte čip někomu kdo tam chodí a vy tam vlastně chodíte taky :). Někde nepožadují onu docházku, ale složené zkoušky a tak podobně. Další výhodou je to, že si člověk může sestavit rozvrh. Třeba že by ve škole byl celé pondělí a úterý (obvykle je to 20 hod týdně). A tak podobně...
    Kurz je v celku, takže žádné dvouměsíční prázdniny nejsou. Jen je tam občas nějaký volný týden, jako třeba na vánoce a tak...

    OdpovědětVymazat
  5. Hm, tak to jsem byl nějak pomýlený. To pak ale člověk nemá moc příležitostí si pořádně vydělat, ne? Alespoň můj případ, já zvládnu pracovat i 60 hodin týdně. Tudiž jazykovka je pro mě taková ideální. /Redd

    OdpovědětVymazat
  6. pro Redd/a: No hele pracovat se tady dá do strhání těla když chceš a seženeš (ilegal). Napsal jsi, že si chceš vydělat a na druhou stranu jsi napsal, že chceš jít na jazykovku. Zásadní rozdíl je ale v tom, že jazykovka vyjde na více než 200AUD (nevím to přesně) za TÝDEN (více než 800/měs) a post-graduate vyjde kolem 1300 na 3 měsíce...

    Pokud si ale zaplatíš jazykovku třeba na půl roku, tak po půl roce znovu žádáš o víza, tzn. platíš 540AUD. Na post-graduate zažádáš jednou a je to na dva roky... .-)

    OdpovědětVymazat
  7. No, já vím, ale mám problém s finančním krytím. Nejdřív budu muset nějak dát do kupy těch půl melounu (čtvrtinu už si přitáhnu z domova). Tak nějak doufám, že to nafarmim aspoň během dvou let :). Nebo to jde i jinak? Jak je to s tím, že se za mě někdo zaručí? /Redd

    OdpovědětVymazat
  8. Redd: Těch 500tis je pro dva lidi a je to ručení na rok. Je v tom započítán nějakej měsíční průměr, částka na letenku domů a tak. Na jednoho bych to viděl kolem 300tis. Pokud to nemáš na svým účtě, tak ti někdo jinej musí poskytnout výpis z účtu v Aj (což by měla zvládnout i každá banka v ČR + notářsky ověřit (nebo nechat ověřit v bance). Dále ještě musí napsat prohlášení o tom, že se zavazuje tě v případě nějakých problému "krýt". Formulář na prohlášení (v Aj) by ti měla poskytnout snad každá agentura...

    ps: "nafarmim" = Travian ?? :)

    OdpovědětVymazat
  9. K dnešní době by to mělo bejt 350 000. Celkem 18000 AUD. To se nějak nastřádá :D Trivian ne, spíš World of Warcraft :D

    OdpovědětVymazat
  10. Zdravím Vojto,

    mám takový praktický dotaz:
    Jak to tam máte s telefony? Ptám se prostě na to, jestli jste si kupovali nevé telefony nebo jste si přivezli vaše z domova už odblokovaný, dále u jakého jste místního operátora a zdali telefonujete na paušál či kredit?

    Popřípadě jestli bys Vojto mohl uvést Vaše náklady na telefonování a co bys doporučil lidem, kteří se tam chystaj, zda jít na začátek do předplacené karty nebo...

    Díky moc Ivoš

    OdpovědětVymazat
  11. Redd: Jasný. Ono je to zhruba 2:1 (na hlavního žadatele : dependant).
    WoW je snad ještě větší zlo než Travian :)

    Ivoš: Praktický dotaz. Telefon by měl stačit z ČR (tuším, že je nejdůležitější pásmo GSM 850, 900, 1 800, 1 900 MHz což mají nové telefony standardně) a hlavně musí být odblokovaný. Simky jsou tu stejné a operátorů je tu na výběr několik. Nejznámější jsou tady asi Vodafone, Optus a 3 (Three).
    Já osobně jsem do paušálu (smlouvy) jít nechtěl. Možná to vyjde levněji - nevím. Dost lidí ale říká, že ty paušály měněj a že je v tom zmatek.
    My jsme si vzali předplacenou kartu od Optusu. Když si kupuješ SIM, tak podepisuješ takovou smlouvu a je k tomu potřeba pas, ale není to nic závaznýho (prostě to chtěj všude). Funguje to úplně stejně jako předplacená SIM v Čechách. Jakou hodnotu dobíjecího kupónu si koupíš, takovej kredit máš (ono je to ještě trochu komplikovanější, protože se ten kredit násobí a dělí na SMS, volání, internet apod...). Nevýhodou je to, že kredit musíš "vyplýtvat" do jednoho měsíce od dobití a pokud tak neučiníš, tak se vynuluje...
    Jinak naše náklady jsou 30AUD na měsíc. Je to nejnižší hodnota dobíjecího kupónu u Optusu. Myslím, že to docela stačí. Já osobně jsem si kredit nekoupil už asi 5 měsíců a vůbec mi to nechybí... :)
    Nevím co bych doporučil do začátku. Pokud nemáte angličtinu tak dobrou, že neporozumíte paušální smlouvě, tak bych do toho nešel (počítám, že princip pušálu je stejný jako v ČR).

    Jinak díky za tenhle dotaz. Trochu prozradím, že už se pracuje na novém příspěvku, kde bude těchto praktických věcí více...

    OdpovědětVymazat
  12. Čau Vojto, narazil jsem na Váš blog a moc hezky se čte. Chci se zeptat, když máte docela velké zkušenosti s hledání práce, tak jak to chodí na tamním pracovním pohovoru. A jestli bys napsal nějaké finty co rozhodně nedělat, zkrátka co se Australanům nelíbí.

    OdpovědětVymazat
  13. An: Díky za kompliment.
    Co se těch pohovorů týká, tak je to podle mě dost podobné jako v ČR. Akorát tady jsou trochu tolerantnější, když jim ne zcela rozumíš (samozřejmě to záleží na postu o který žádáš) a taky v případě oblečení. Já jsem si na první pohovor koupil košili a tam jsem se dozvěděl, že to bylo úplně zbytečný. Jak jsem už napsal, všude je to jiný, ale všeobecně nemají v lásce výstřednosti typu piercingů, tetování, dreadů apod. Na co prý si ale potrpí všude je pohled do očí. Jinak nevím co bych ještě mohl napsat. Můj první pohovor byl s dalšími 11ti uchazeči v místnosti, takže to bylo jednodušší. Člověk viděl na co se ptají druhých, takže si to v hlavě připravil... (většinou to bývá řekni nám něco o sobě tzn. trochu o rodině, studiích a dosavadní práci, případně se optají na to, co máš v životopise). Není dobré uvádět, že konzumuješ lehké drogy, máš rád párty apod. (to jim tam jeden maník řekl).
    Druhý pohovor byl "face to face", takže to bylo horší. Dostával jsem ale dotazy, ze kterých bylo jasné, co by rádi slyšeli za odpověď, takže dostali co chtěli... .-)
    Když to tedy shrnu, tak je to podobné jako s těma Čechama a hlavně koukat do očí...

    ps: pokud je tvůj životopis zcela vymyšlený, tak je dobré alespoň vědět co je v něm napsáno (kdy a kde jsi dělal) a ke všem zkušenostem si vymyslet nějaké pohádky :)

    OdpovědětVymazat